Så SOPA, alltså kom igen!


Nu tycker jag saker igen... Jävlar vad jobbigt.

Jag brukar inte bry mig speciellt mycket om politik och världshändelser, det ska jag erkänna. Det är inte för att jag inte tycker att det är viktigt eller för att jag är lat. Utan det är för att det mesta får mig att tappa tron på mänskligheten.

Min reaktion är då att hålla mig på min kant och inte tycka för högt. För jag tror stenhårt på är du inte beredd på att lösa problemet själv, så håll för fan käften! Vill säga direkt att detta inte gäller för folk vill men inte KAN lösa problemet själva. Dock så måste dom i alla fall ha försökt.

Vad är då detta som lockat mig ut ur mitt skal och börja tycka saker?


Jo, sakern i fråga heter SOPA och PIPA, eller Stop Online Piracy Act och Protect IP som de heter om man skriver ut dem. Det är två motioner till USAs House of Representatives. Och efter som jag inte orkar gå in i detalj vad de gör så sammanfattar jag helt enkelt det som gör mig förbannad (ordningen är ingen som helst representation för hur viktigt jag tycker punken är):

  1. Det är ytterligare ett medel för att främja häxjakten på pirater.
  2. Den stöds av människor som VERKAR endast få höra det bra sakerna med motionen.
  3. Flertalet av det personer som ska rösta för eller emot förslaget har inte en jävla aning om vad dom röstar om.
  4. Dom försöker stoppa piratkopiering på bekostnad av vår rätta att uttrycka oss, att finnas och synas (på internet).

Dom kränker oss inte som individer men genom att förbehålla sig rätten att ta ifrån oss våra medel av kommunikation bara för att den KAN förekomma olagligheter i samma medier, ja det är bara absurt.

Jag vill också säga att jag inte förespråkar piratkopiering. Jag tycker det är rätt att folk straffas för det och att om det framkommer medel för att fånga pirater som inte kränker individens OCH företagens rätt att synas, höras, bedriva och tillhandahålla LAGLIG verksamhet så be my guest kör på. Jag kan till och med bidra med en röst på det.

Det finns dock en tanke som slagit mig. En tanke som gör att jag idag inte piratkopierar speciellt mycket längre. För ja, jag piratkopierar. För ja, jag har bidragit till att dessa motioner har fått så stor plats i debatten om piratkopiering. Och det är exakt den tanken som slog mig. Det är mina handlingar som gör att folk vi ha rätten att kränka oss. Ha rätten att göra det svårare att för företag och idéer att utveckla vårat internet efter som det kommer finnas en rädsla för att SOAP och PIPA sätter stop för allt innan den ens har blivit lönsamt.

Jag tycker inte jag bidrar till problemet, det är inte mig dom jagar. Men jag vill inte heller ha det på mitt samvete att jag tillhör den skara som gjort detta möjligt. Därför slutar jag helt enkelt att vara en del av problemet. Jag har inget emot att köpa spel, filmer och lyssna på på musik det lagliga sättet. Jag föredrar det. Jag har betalar för spotify, jag köper mina spel och jag ser på min filmer och tv-program på ett lagligt sätt. Hell, jag har aldrig ens fuskat med TV-licensen. (och jag är en samlare, tycker det är något charmigt med filmer i hyllan ^_^)

Jag är trött på att det ska behöva komma extrema lösningar för att få bukt på ett problem. Jag är trött på att det finns folk som tycker att det behövs ett kontollsamhälle för att saker ska gå rätt till. Och framförallt så är jag trött på att ett annat lands politik kan komma att påverka min vardag och mina metavanor.


Det är därför jag är jobbig... och tycker saker.

Irene

Länkar av vikt:
http://www.zdnet.com/blog/hardware/wtf-is-sopa/17336
http://www.wired.com/threatlevel/2011/12/sopa-vote-delayed/
http://americancensorship.org/
http://en.wikipedia.org/wiki/Stop_Online_Piracy_Act
http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2397826,00.asp


Kommentarer
Postat av: Festiz

Jag ska också vara lite jobbig, lite synd att du inte länkade denna:



https://www.eff.org/deeplinks/2011/10/sopa-hollywood-finally-gets-chance-break-internet



Jag tycker nog att det mest fasansfulla är att kollaboration hämmas. Det kollaborativa uppslagsverket wikipedia, som du till och med länkar till, har hjälpt något oerhört att sprida kunskap runt om i världen och överbyggt fler broar än många andra åtgärder gjort i den politiska historien. Nu hotas hela sajtens existens av att någon kan ladda upp någon annans verk på sajten och en tredje inser att detta kränker den förstas rättigheter utan att den första ens får kommentera eller att sajtägaren ens får en chans att åtgärda problemet.



Tidningarnas modell om en ansvarig utgivare som står till svars för allt som sägs däri appliceras tyvärr även på nätet och avsaknaden av en modern lagstiftning för ändamålet kan nog ses som en av grundproblemen som möjliggjort SOPA och PIPA.

2011-12-21 @ 09:27:28
URL: http://www.festiz.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0